Спортни новини в спорт портал Lifesport.bg - футбол, фитнес, здраве, красота, бойни спортове, автомобили и спортни клюки. Спорт и футбол в интернет Десислава  
LifeSport.Bg Logo
RSS feed icon

















БФС най-богати,но не на спортни резултати

Българският футболен съюз ще разчита на бюджет от 9 780 000 лева през настоящата 2009 г. Сумата беше утвърдена от изпълнителния комитет на БФС след направеното предложение от страна на финансовия директор на централата Тодор Пеев.
Бюджетът за тази година е с приблизително 20 процента по-висок от този през миналата, когато футболната централа изхарчи близо 8 милиона лева. Увеличението на приходната част в бюджета се дължи основно на многомилионния договор за продажбата на телевизионните права на срещите от родното първенство, спонсорските договори, които централата подписа, и дотациите от УЕФА и ФИФА.
Тези пари правят БФС спортната организация с най-голям бюджет у нас. В същото време футболната централа е единствената спортна федерация, оставена на пълна самоиздръжка от държавата.
БФС дори се доближава до футболния съюз на 23-милионна Румъния. Федерацията на комшиите отвъд Дунава харчи 6 милиона евро на година. Бюджетът пък на сръбския футболен съюз доближава 7 млн. евро.
За отчетния период (2006 – 2008 г.) БФС е реализирал общо приходи в размер на 20 235 000 лева. Нарастването на приходите за 2008 г. спрямо 2006 г. е с 1 785 000 лева в абсолютни стойности или 130 процента. Приходи на БФС в последните години са: за 2006 г. – 5 920 000 лева, за 2007 г. – 6 610 000 лева, и за 2008 г. – 7 705 000 лева.
Спонсорите не изоставиха централата
Най-важното перо в бюджета напоследък се оказват приходите от спонсорски договори. Общият размер на приходите от спонсори през 2006 г. са били 2 110 000 лева, 2007 г.– 2 350 000 лева, а за 2008 г. те са 2 570 000 лева. Нарастването на средствата от спонсори за периода е 22 процента. В сметката на футболния съюз за 2009 г. се очаква да бъдат преведени отново около 2 500 000 лева. И това в период на криза, когато всички по-големи компании намалиха рекламните си бюджети, като първо орязаха спонсорските средства.
В момента БФС има общо осем спонсора и партньора. Освен генералните спонсори "Глобул" и "Загорка" договори със съюза имат вносителят на врати "Хьорман", "Форд Мото-Пфое","Еве", "Еврокамиони" и онлайн букмейкърът bet-at-home. Официален снабдител с екипировка е "Пума", с която БФС си партнира от 1995 г. насам.
Най-много средства - 500 хил. лв., трябва да постъпят тази година от контракта с генералния спонсор на А националния ни тим - пивоварна "Загорка", която рекламира едноименната си марка. Договорът е за още една година, като се водят преговори той да бъде продължен.
До 2005 г. конкурентите от "Каменица" плащаха за партньорството си с БФС по 250 000 лв. на година. БФС през март продължи сътрудничеството си за четвърти път с мобилния оператор "Глобул". Новият контракт с футболната централа е до началото на юли 2010 г. Финансовите параметри по сделката не са известни в дълбочина, но се смята, че на година в касата влизат около 500 хиляди лева. Освен това, националите ще получат специални бонуси при класиране на световните финали в ЮАР, както и ако успеят да победят Италия като гост през есента.
Фирмата за спортна екипировка Пума , която облича националните отбори от есента на 1994 г., превежда на футболната централа по 400 000 лева.
В края на април тази година БФС подписа договор за четири години за официален превозвач на националния отбор "Еврокамиони".
"Форд Мото-Пфое" също продължава спонсорските си отношения с футболния съюз и с професионалната лига. Наскоро строителната фирма НИКМИ прекрати контракта си с БФС, от който в касата на съюза по неофициални данни са постъпвали по 200 000 лв. годишно. Споразумението бе сключено през 2006 г. за срок от четири години, но се прекъсна една година предсрочно.
Пивоварната "Леденика", която рекламираше минералната си вода "Еве", също спира част от парите, които ежегодно даваше за реклама покрай националния тим. Досега те са давали по 150 хиляди лв., но тази година сумата едва ли ще надхвърля 100 000 лв.
В края на 2008 г. от спонсорския лист на БФС излезе и Корпоративна търговска банка (КТБ). Спадът на спонсорските постъпления беше овладян благодарение на маркетинговия партньор на БФС "Спортфайв", който осигури онлайн букмейкъра bet-at-home за спонсор. Френско-германската компания има намерението да изгради цялостна маркетингова платформа, за да може да продава услугите си по-успешно. Търси се за спонсор банка и застрахователна компания. Ще се поработи и по въпроса да се намерят чужди компании, но за тази цел обаче националният отбор трябва да се класира на световни или европейски финали.
Остава открит въпросът и за данъчните облекчения за спонсорите и сумите, с които се помага на спорта, да не се облагат. В момента има 10% данък. Това принуждава клубовете и спонсорите да подписват договори за реклама, които по същество заобикалят закона.
ТВ2 купи първенството за 50,1 милиона лева за 5 години напред
Размерът на средства от телевизионни права на срещите на националния отбор се регламентира с договор между БФС и "Спортфайв". По години разпределението на средствата от телевизионните права е: през 2006 г. – 740 000 лева, 2007 г. – 820 000 лева, и 2008 г. – 1 470 000 лева. В основната си част тази сума се заплаща за излъчването на мачовете на националния отбор от квалификациите за Мондиал 2010 и участие от контролните срещи и турнири. От телевизионните права на националния тим БФС е взел малко над 3 млн. лв., като за първите две години сумата е била по-ниска от милион. За 2008 г. парите обаче нарастват заради новия договор за тв правата и високата цена за излъчването на мача с Италия.
През 2008 г. ПФЛ подписа договор с ТВ2 за телевизионните права на футболните срещи на вътрешния шампионат. Новият договор е за срок от пет години, като частната медия плати рекордна сума за телевизионните права на първенството от 50,1 млн. лева. С този договор реалното повишение на средствата на бюджета на БФС и на футболните клубове ще се почувства през следващите години.
Приходите от телевизионни права за сезон 2008/2009 г. са 5 600 000 лева. От тях 600 000 са за първенеца Левски, а последният в класирането - Беласица, е получил 220 000 лв. Любопитно е, че за сезон 2006/2007, когато „сините” отново станаха шампиони, са прибрали едва 150 000 лева. По споразумението с ТВ2 40% от общата сума отиват в клубовете, за да оправят инфраструктурата си и да приведат стадионите си в необходимия вид. Те ще си разпределят поравно сумата, което прави по около 200 хил. лв. на отбор. Другите пари се разпределят на базата класирането, гледаемостта и спечелените точки. Всяка спечелена точка през шампионата носи бонус от 2505 лв. Отборите, които играят на осветление (Левски, ЦСКА, Литекс и Черноморец), допълнително ще бъдат стимулирани, като ще си разделят сумата от 350 000 лева.
Програмите на ФИФА и УЕФА са сериозна помощ
Като пълноправен член на ФИФА и УЕФА, БФС получава средства от двете организации. В стремежа си да подпомогнат развитието на футбола, двете футболни централи ежегодно превеждат средства на националните асоциации. Тези средства през годините са относително постоянни като величина и са насочени за развитието на детско-юношеския футбол, за развитие на женския футбол, футзал и плажен футбол, обучение и развитие на кадрите, техническото и информационното осигуряване, участие в първенства и турнири, екипировка. По тази програма в БФС са получени за 2006 г. – 2 400 000 лева, за 2007 г. – 2 650 000 лева, и за 2008 г. – 2 930 000 лева.
Извън посочените средства БФС получи допълнителни средства по програмите на УЕФА "Хеттрик" и "Мини питч", които са за финансиране на инвестиционни проекти във футбола. Така бяха усвоени 1 милион швейцарски франка за изграждане на 40 игрища за минифутбол в страната и 1 000 100 швейцарски франка за подпомагане на детско-юношеския футбол.
Приходите от продажба на билети също са скромни - едва 2 195 000 лв. за тригодишния период.
Освен посочените парични средства БФС разполага със собствени дълготрайни материални активи в размер на 1 765 000 лева. Административна сграда с прилежаща площ за 1 440 000 лева, машини и съоръжения (транспортни средства, компютри, размножителна техника) за 325 000 лева.
А националният отбор работи на загуба
В рамките на разполагаемите средства и в изпълнение на спортния календар ръководството на БФС утвърди и размера на разходите по видове дейности. В бюджета за тази година са предвидени необходимите средства за лагери, пътувания, квалификационни и приятелски срещи.
Финансовите данни сочат, че националният отбор работи на загуба. За периода 2006 -2008 г. са разходвани 8 750 000 лева, което прави 42,4 процента от общите разходи.
В същото време "трикольорите" все още не са изиграли един запомнящ се мач.
БФС ще изгуби приблизително 10 млн. евро приходи, ако националният отбор не успее да се класира за световните финали в ЮАР. Тази сума се формира от премиите, които предвижда ФИФА за всеки отбор, участник на Мондиал 2010, както и от спонсорски договори и такива за телевизионни права.
За издръжката на зоналните и областните съвети на БФС през тези три години са изразходвани са 2 550 000 лева, или 12,6 процента от общите разходи. Подпомагане на дейността на Аматьорската футболна лига струва 510 000 лева, а разходът за комисии на БФС е 96 000 лева.
Разходите за работни заплати за този период на щатните и нещатни служители възлизат на 1 980 000 лева, или 9,8 % от общите разходи.
Наем на работни помещения и транспорт погълна 780 000 лева. Основно перо в тези разходи са наем на работни помещения на стадион "Васил Левски".
За международните дейности за трите години са похарчени 650 000 лева. За административно-стопански цели са изразходвани 1 760 000 лева.
За развитие на детско-юношеския футбол през 2006-08 отделената сума е твърде скромна - 970 000 лева или 4,7 процента от разходите.
В бюджета на БФС за 2009 г. са заделени 800 хил. лв. за изграждането на дългоочакваната спортна база на националния отбор. За това начинание УЕФА гарантира безвъзмездна помощ от 1,7 млн. евро, а ФИФА е готова да даде 300 000 евро, но проектът се забави заради проблема със собствеността на земята на територията на НСА.
Данаил Кисов, klassa.bg
SEO-X Social Bookmarking Button

    << върни се назад     24 юни 2009   14:31

      • В момента няма публикувани мнения!


Още за Бизнес & Пари:
Серия Маслина на REFAN - цялостна грижа при борбата със стареенето.
REFAN за трети път стана любимата козметична марка на българите
REFAN на втори кръг в четири категории на класацията "Любима марка"!
7-ят експонат в Благотворителният търг в подкрепа на Футбол клуб(ФК13) e медалът от купата за Столичният гарнизон спечелен от Левски
Венци Стефанов и близък до Титан фен на ЦСКА на представянето на стадиона на IFS





    Спорт  |   За LifeSport.BG   |   Реклама в сайта   |   Контакти с нас
Партньори: bestnews.bg   |   www.beachsoccer.bg |   NUDE.him.bg
Подходящо за лица над 18 години!
Ползване на статии - само с линк към LifeSport.bg  | тел: 0889622324 |     Google PageRank
дизайн.NVS